Monday, February 16, 2009

Di Ambang Senja

Milah mula keluar daripada rumahnya setelah berlaku pertelingkahan kecil dengan emaknya. Milah tidak dapat meneruskan pelajarannya ke tingkatan empat. Ini kerana dia gagal dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP). Mengikut rekod guru di sekolahnya, Milah adalah antara pelajar yang berkebolehan tetapi sejak akhir-akhir itu ia semakin merosot. Mungkin kerana terlalu leka dengan keseronokan berkawan, dia lupa pelajarannya. Dia pada masa itu berkawan dengan Karim anak kepada Ketua Kampung Dusun Rambutan. Kampungnya bersebelahan dengan kampung Milah.

Milah yang dulunya seorang yang sopan tingkahnya semakin hari semakin berubah. Cara berpakainnya juga agak berubah. Karim selalu membelikan pakaian dan belanja Milah makan. mereka selalu keluar bersama. Keluarganya yang agak berada membolehkannya Karim hidup bermewah-mewah.Karim lima tahun lebih tua daripada Milah. Milah yang kematian ayah dan dalam keadaan yang berdukacita menerima kehadiran Karim tanpa memikirkan baik buruknya. Dia mula lupa pada pelajaran. Fikiran yang bercelaru dan berserabut dalam berdukacita sertakesuntukan duit belanja menjadi konflik dalam keluarg Milah. Ibunya Kak Esah mula membebel dengan perubahan sikap yang berlaku pada Milah.

Milah dengan keputusan yang ada, nekad untuk mengikut Karim ke Kuala Lumpur setelah dipujuk oleh Karim. Karim yang juga tamat tingkatan lima dengan keputusan SAP sekarang bekerja di Kuala Lumpur. Walaupun dinasihati oleh maknya agar tidak ke Kuala Lumpur kerana dia akan sendirian nanti tetapi tiada diendahkan. Peristiwa lima belas tahun itu membuatkan Kak Esah bagaikan separuh mati.

Apa yang membuatkan Milah sanggup untuk meninggalkan kampung adalah kerana peristiwa yang berlaku pada suatu hari ketika dia pulang daripada pekan setelah berjumpa dengan Karim.......
bersambung

No comments:

Post a Comment